Att arbeta med sin marknadsplan bör vara en återkommande årlig aktivitet för alla företagare! Här följer några tips som förhoppningsvis kan förenkla och inspirera dig.
Utgå från din Affärsplan där du förmodligen har mycket grundfakta så som:
- Hur ser din produkt/tjänst ut
- Vilken är din målgrupp
- Hur ser marknaden ut
- Vilka är dina konkurrenter
- Hur ser din ekonomiska planering/budget ut
I de allra flesta verksamheter finns någon form av cyklisk årsplan som kan underlätta. Är du till exempel florist så vet du att tulpaner har sin starka period från februari – april och att hyacinter säljs mest till jul. På samma sätt följer andra branscher sina cykler.
Börja med att rita upp ett kalenderår och skriv in allt som du vet sker vid fasta punkter och fyll på med det som du vill göra och som skiljer ditt budskap från konkurrenternas. Tänk brett, tänk nyskapande, tänk hur kan jag förändra så att jag alltid blir kundernas första val.
Vilka marknadskanaler använder du för din kommunikation?
Alltmer sker på olika sociala plattformar. Kombinationen direkt marknadsföring av olika slag, personliga möten genom kundevent och att synas i olika flöden är naturligtvis bra men det gäller att ha en god översikt och planering så man vet var pengarna tar vägen och naturligtvis att försöka mäta varifrån men får bäst utfall.
Vem ska göra jobbet?
Har du en stab av medarbetare som tillsammans skall sköta marknadsföringen eller är du kanske ett fåmansbolag som har begränsat med resurser?
I många fall kan man som företag få hjälp av mediebyråer eller liknande till en mycket bra kostnad. Leta upp den du känner förstår vad du vill få fram och försök sedan hålla dig till en partner så kommer du att se hur både kvalitet och budskap sakta växer sig starkt. Att göra allt själv (om man inte har kunskaper) innebär att man istället tappar fokus på det man borde göra;)