Vill du veta hur KalmarAkademien ökade värdet på en investering 20 gånger?
På bara 5 år har värdet på denna investering ökat närmare 20 gånger, vilket får anses mycket bra. Läs vidare så ska vi berätta hur det gick till.
Bakgrund
Den 22 november 2014 erbjöds KalmarAkademien AB ett intressant affärsförslag.
Möjligheten att förvärva inkråm i ett bilhandelsbolag med omsättning runt 75 MSEK och en blygsam lönsamhet.
Utmaningen:
- Att genomföra förvärvet på 3 månader
- Att finansiera 100 % av köpeskillingen
- Att kunna nå ”Going concern” på 24 tim vid affär
- Att göra bolaget klart för exit till bra värde
När den första kalkylen var gjord presenterades ett affärsupplägg som utgick från KalmarAkademien som majoritetsägare och garant för eventuellt behov av kapitaltäckning under uppstarten och 3 år framåt. En mycket öppen och god diskussion med kreditgivande bank var helt avgörande. Beslut kom på bara några veckor.
Transaktion och nystart skedde per den 1 mars 2015, allt var så förberett det kunde vara men det var naturligtvis några dagar med mycket kaos. Det blev uppenbart att vår generalagent inte var van vid att det kommer in nya aktörer i systemet, än mindre att dessa startar ett bolag helt från noll, vilket var fallet med oss. Dessbättre hade KalmarAkademien mycket erfarenhet med sig varför situationen ändå kunde hållas under kontroll.
Först efter något år, när verksamheten hade körts in ordentligt fick vi ett besök från generalagenten. Visst är det i mångt och mycket fortfarande så att storstadsaktörerna är viktigare sett till volymen av bilar som säljs men man får inte glömma bort att det oftast är enklare att öka marknadsandelar i en mindre region där lojaliteten kan byggas mycket starkare.
Tidig framtidsspaning
Tidigt stod det helt klart att vår bransch mår bäst av konsolidering. Det finns så mycket synergier och stordriftsfördelar som inte går att konkurrera med som liten enskild företagare. Detta blev litet av en utmaning att planera för och vi gjorde ett par riktigt bra försök att ”hamna rätt”, (köpas upp / ingå i en större enhet) som ni finner beskrivet längre ner i texten.
Även om vi inte lyckades så är jag helt övertygad om att även vårt märke kommer att tvingas till några strukturella grepp inom snar framtid, världen står inte still och ägare vill ha avkastning på kapitalet samtidigt som generalagenter vill se förnyelse.
Hönan och ägget, skulle jag vilja påstå!
Tittar man runt bland olika bilmärken i Europa så är trenden just att gå mot större kluster, först då kan man börja effektivisera och samtidigt skapa förutsättningar för alla de krav på framtida investeringar i byggnader, struktur och modernisering som behövs för nästa generation bilköpare. Enkelt uttryckt kan en liten effektiv ledning (overhead) stödja driften av en mångdubbelt större verksamhet. Den indirekta massan kan alltså hållas låg samtidigt som den direkta massan genererar proportionerlig försäljning.
Utvecklingen år 1 – 2
Vi valde att lägga allt fokus på stenhård ekonomistyrning och verksamhetsutveckling i alla delar. Redan första året hade vi på ”småländskt vis” lyckats återstarta en verksamhet i Karlskrona (krav enligt kontraktet med generalagenten) och började snabbt återta marknad som legat nere i närmare 18 månader. Det vi gjorde var att börja i väldigt liten skala och sakta bygga upp vårt varumärke och återta en något stukad marknad. Låga kostnader, obefintliga risker och mycket eget arbete var nyckeln.
Upplägget långsiktigt innebar att vi lät bygga en helt ny verksamhetsanpassad lokal (premiäröppnad 2017-03-01) och hyreskontraktet placerades i ett dotterbolag för att möjliggöra en snabb avveckling utan att riskera moderbolaget. Inga garantier eller borgensförbindelser fanns kopplade till avtalet.
Här hade vi en optimal situation eftersom nybygget skedde på en direkt angränsande tomt vilket innebar att kunder kunde följa allt under de 18 månader byggnationen tog.
Att kontrollera kassaflödet är en av mina absoluta käpphästar och det lyckades vi alldeles utmärkt med. Jag valde att fokusera kvartalsvis, den fasta kostnadsmassan var känd och bilinköp kunde med väldigt stor precision förutsägas, både kostnader och förväntade intäkter. Lägg till det en bra dialog med ett par medarbetare hos generalagenten för att få exklusiva erbjudanden och att våga gasa när rätt tillfälle dyker upp. Det finns inget facit för hur man ska agera, det varierar med bransch, kunskap, ekonomiska förutsättningar och erfarenhet.
Redan efter ett drygt år lyckades vi även förvärva driftsfastigheten i Kalmar vilket förstärkte resultat och balansräkning avsevärt. Återigen var utmaningen att kunna göra en stor investering, efter bara ett bokslut (på 10 månader) utan egen insats.
Genom att anlita 2 oberoende värderingsmän fick jag fram en värdering av fastigheten som innebar att banken kunde övertygas om att vi endast belånade 65 % av värdet. Dessutom lyckades jag få ihop en värdering av det egna bolaget som tillsammans med en proforma balansräkning tilltalade både bank och ALMI, (som blev en tillfällig partner). Ett absolut krav var att behålla en soliditet över 25 % och det klarades också av, om än på håret. Därmed kunde vi slutföra förvärvet av vår driftsfastighet per den 1 juli 2016, endast 15 månader efter starten!
Utvecklingen år 3
Värdet på verksamheten steg snabbt, förvärvskrediterna återbetalades raskt och omvärlden fick upp ögonen för att vi gjorde jobbet bra.
Efter 3 år genomförde vi en första pitch för att se hur intresset för verksamheten var. Vi fick ett mycket bra napp som på bara kort tid ledde fram till signerat ”Letter of intent”. Tyvärr stoppade generalagenten affären på ett i mina ögon märkligt resonemang men det är en annan historia.
Värderingsprocessen
Att värdera sitt eget bolag är förenat med många saker. Självklart vill vi som säljare ha så bra betalt som möjligt, det ligger i sakens natur och det förstår alla parter.
I vårt fall gick vi endast på strukturella köpare eftersom vi såg konsolidering som den enda rätta vägen och var samtidigt noga med att påvisa att oavsett om värdering skedde på substans eller avkastning så kom vi till samma värde. Därmed kunde vi nå samsyn kring bolagets värde utan några utdragna diskussioner.
Utvecklingen år 4
När affären sprack var det svårt att hitta energi för att kliva tillbaka in i selen igen. Då vi stängde böckerna efter år 4 visade verkliga resultatet 5 % EBIT samtidigt som vi insåg att de framtida kraven på vår verksamhet förr eller senare skulle komma att förändras. Därför beslutade vi att åter testa om vi kunde finna en väg framåt för att avyttra verksamheten.
Sydostkusten är ett dystert område sett till vårt märke. Av de handlare som finns brottas flera med lönsamhet. Att paketera ihop dessa i ett ”syd-ost kluster” och söka kapital för en strukturaffär fick bli vägen framåt. Jag började hämta in uppgifter samt påbörja dialog med en av de aktörer jag ville skulle ingå för att bilda en bra ryggrad i projektet. Kalkylerna visade på en fantastisk potential, precis vad som behövs för att attrahera en investerare! Vi lyckades med att få med vår största partner i regionen och paketerade affären i en ny pitch. Därefter prövade vi konceptet på marknaden.
Gensvaret var mycket gott.
När hela upplägget så skulle sättas ut på marknaden drog dock ett par av de mindre aktieägarna öronen åt sig och därmed föll även detta! Månader av arbete i sjön – igen.
Utvecklingen år 5
Ännu tyngre att backa tillbaka efter så mycket arbete. Ett erbjudande från en kollega om att förvärva Kalmar Akademiens aktier sprack också efter en kort tids diskussion men det hade varit mer av en bonus om det gått i lås.
Nu började vi istället diskutera oss ägare emellan om en affär inom ”familjen”. Rätt pris, kontant betalning, inga säljarreverser och inga garantiböcker.
Efter några veckors finansieringsdiskussion så blev det så en affär och till bolagets 5-års dag 2020-02-28 fullföljs transaktionen.
Bolagets utveckling och status
Under verksamhetens senaste 3 år har omsättningen legat stadigt runt 110 MSEK med samtliga relevanta nyckeltal stabila och en lönsamhet på 4,5 – 5,0 % EBIT. Övervärden finns på flera områden, inte minst i driftsfastigheten.
Varulagren är fräscha, verksamheten är lågt belånad, kassaflödet är starkt.
Kanske är det mest positiva att det trots detta finns åtskilliga fortsatta utvecklings- och förbättringsmöjligheter kvar! Hela branschen är i omdanande och det anser många skapar oro men jag väljer att se det i ljuset av möjligheter. Att våga släppa in nytänkande, att våga utmana normer, att vilja vara bäst – det kommer att bli helt avgörande i framtiden.
Försäljning eller överlåtelse inom familjen
Vi lämnar skattefrågorna helt utanför denna artikel, en rådgivare är att rekommendera för att nå fram till den mest optimala lösning för parterna.
Att låta ett bolag vandra vidare inom ”ägarfamiljen” är en fantastisk möjlighet men måste förberedas som vilken annan affär som helst. Här är det övergripande rådet att köpare och säljare har varit mycket noga med att skriftligen definiera alla delar i affären, vad som sker före, under och efter själva transaktionen. Det underlättar för att undvika tråkiga konflikter i efterhand, där det slutligen endast återstår att låta en tvist avgöras i tingsrätt eller skiljedom, som är sista utposten vid en extern affär.
Särskild vikt skall läggas på att diskutera säljande partens framtida eventuella engagemang. Det måste få vara köparen som ensidigt beslutar och avropar hjälp men det bör då också framgå på vilka grunder och med vilket mandat samt hur detta skall ersättas. Att behålla en säljare i styrelsen är inte alltid självklart.
KalmarAkademien rekommenderar parterna att noga gå igenom köparens helhetskunskap inför affären. Inom vilket/vilka område kan det bli aktuellt med stöd? Med stor sannolikhet har bolaget förändrats inom 1-3 år efter att ny köpare tillträtt och den processen kommer att ta olika lång tid beroende på hur en köpare vill arbeta.
Säljprocessen
I vårt fall har processen tagit 24 månader och får anses exceptionellt långt men samtidigt har det i just vårt fall varit många turer som av olika skäl inte gått att realisera. Det skapar osäkerhet och sätter käppar i hjulet när man inte kommer till skott.
”Due Diligence”
I vårt fall har vi ägt och drivit verksamheten gemensamt under 5 år varför en fullskalig ”Due Diligence” får anses onödig ur ett kostnadsperspektiv. Istället väljer vi att genomföra förvärvet efter sedvanlig årsrevision och bokslut.
Hur gick det då med värdeökningen?
Varje bokslut har vi med vår revisors hjälp, tagit fram en aktievärdering för att få ett kvitto på utvecklingen. Kurvan har pekat helt rätt – varje år.
Arbetet med att maximera vinster, minimera skulder, hålla fokus på positiva och starka kassaflöden och att ständigt jaga kostnader i alla dess former betalar sig alltid. Bolaget uppvisar en alldeles lysande värdering, oavsett vilken metod som tillämpas.
Med detta i ryggen möjliggjordes åter en affär (denna gång alltså inom familjen) utan någon egen insats eller borgensåtagande. Verksamheten vilar tryggt på egna starka ben och kommer så att göra under överskådlig framtid.
Slutord
KalmarAkademien har många års erfarenhet av att bygga bolag, vända lågpresterande verksamheter till lönsamhet och även av rena M&A.
Kan vi göra något för att hjälpa dig i dina tankar så får du gärna höra av dig för en förutsättningslös diskussion.
VÄLKOMMEN